TILL BOKNINGEN
Bålsta Simklubb

Välkommen vår vuxensimskola bas

Detta är vårt första steg i vuxensimskolan. Inga förkunskapskrav.
Målsättningen för denna grupp är att deltagarna ska bygga upp en grundläggande vattenvana genom att klara av följande mål.
Vi testar på klädsim & livräddning.

Simkunnighetsmål:

Märkestagaren ska simma 200 meter, valfritt simsätt varav 50 meter i ryggläge. Momentet utförs på djupt vatten.  Kunna  flyta i 1 minut eller 10 meter.
Ska kunna hoppa från startpall ner i vattnet.

Simmärken:
  • Simborgarmärket
Teknikmål:
  • introducera Bröstsim
  • Introducera Ryggsim

Nästa kurs startar lördagen den 23 april 12:30 - 13:30 och pågår 7 lördagar tom 11 juni
Minst 5 deltagare för att kursen ska kunna starta. Fylls inte gruppen återbetalas beloppet.

Kostnad

Kursen är 7 gånger och kostar 1050 kr, till det tillkommer en medlemsavgift på 350 kr en total kostnad på 1400 kr.

Till bokningen: Bokning - Bålsta Simklubb - SportAdmin

Frågor mejla : simskola@balstasim.se

Välkommen till vuxensimskola fortsättning

Detta är vårt andra steg i vuxensimskolan.  Här krävs det att man klarat målen i vår vuxensimskola bas.

Simkunnighetsmål:

Deltagarenn ska kunna simma 300 meter, valfritt simsätt varav 100 meter i ryggläge. Momentet utförs på djupt vatten.  Kunna  flyta i 2 minut eller 50 meter.  Ska kunna hoppa från startpall ner i vattnet.  Kunna längdyka under vattnet.

Teknikmål:

• Sammansatt simning
  • Bensim
  • Armsim
  • Start/vändningar
  • Teknikutveckling/färdigheter
  • Utveckla simtekniken i alla simsätt

Nästa kurs startar lördagen den 23 april 13:30 - 14:30 och pågår 7 lördagar tom 11 juni

Till bokningen: Bokningen

Frågor mejla: simskola@balstasim.se

Crawlkurs för vuxna

Det är en intensiv kurs som ger dig en bra grund för att sedan utveckla din simning. Vi kommer gå igenom många teknikövningar för att stegvis bygga upp förståelsen för hur man simmar crawl.

Efter att man gått igenom kurstillfällena får man hänga med på våra Masterpass under resten av terminen. om man önskar.
Masters simmar Tisdagar 19:30 - 21:00 och Lördagar 07:30 - 09:00

Kostnad

Kursen är 8 gånger och kostar 1850 kr, till det tillkommer en Medlemsavgift på 350 kr, mao en total kostnad på 2200 kr. Men då får ni en gedigen genomgång av crawl, och med fortsättningspassen har ni möjligheten att träna in crawl på ett bra sätt.

Förkunskapskrav
Kursen är tänkt att vara en nybörjarkurs när det gäller crawl, men du behöver vara simkunnig. Det innebär att du kan hoppa i på djupt vatten, så att huvudet hamnar under vattenytan, sedan ska du kunna ta dig upp och simma 200 m, varav 50 m i ryggläge. Du behöver dessutom ha god vattenvana. Att ha god vattenvana innebär inte bara att du tycker om att bada på sommaren, utan det innebär att du känner dig avslappnad i vattnet och t.ex kan simma med ansiktet nere i vattnet och samtidigt blåsa bubblor med munnen.

Målsättning:

Känna till de tekniska grunderna för crawl (armtag, benspark, andning). Kunna simma minst 25 meter crawl med andning.

Kursen är konditionskrävande, så du bör ha erfarenhet av någon form av konditionsträning.

Låter det spännande?

Har du frågor kontakta chefstranare@balstasim.se

Masters
Masters följer Simlinjens Riktlinjer och kvalitetskriterier enligt Utvecklingsstadium 8

Träningstid

• 2 simpass/vecka á 60-90 minuter.

Förkunskaper

• Man bör genomfört en crawlkurs innan man börjar simma i master.

Fokus:

• Att stimulera till ett livslångt deltagande inom simidrotten för en aktiv och hälsosam livsstil.

Slutmål :

• Förbättrade fysiska egenskaper, som kondition, styrka, uthållighet och rörlighet.
  • Förbättrade simspecifika färdigheter i alla fyra simsätt.
  • Individuellt uppsatta prestationsmål.

Mer om utvecklingsstadierna går att läsa här:

Har du frågor angående masters kan du kontakta:  chefstranare@balstasim.se

Guldsponsor
Bronssponsorer