TILL BOKNINGEN
Bålsta Simklubb

Om klubben

Bålsta Simklubb är en ideell organisation som bedriver Simskola och Simträning i Bålsta. Vår "hemmaarena" är Bålsta Simhall, där vi kör alla våra träningspass samt våra hemmatävlingar. Vi har idag ca 600 medlemmar (aktiva och tränare).

Vi försöker efter bästa förmåga att bedriva vår verksamhet i linje med vår Värdegrund »

Vi är som förening starkt beroende av att medlemmarna, och framförallt föräldrarna, engagerar sig i klubbens verksamhet. Inför vt 2020 har vi därför tagit fram riktlinjer för hur vi ska kunna forma oss och bli bättre på att utnyttja engagemanget i klubben. Dessa riktlinjer hittar du beskrivna i vår Föräldrapolicy »

En viktig framgångsfaktor för vårt arbete är satsningen på att låta de äldre simmarna i klubben hjälpa till som Ungdomstränare i Simskolan. På så sätt stärker vi banden mellan åldersgrupperna, samtidigt som vi coachar och utvecklar ledarkvalitéer bland våra ungdomar. Flera gånger har våra Ungdomsledare med väldigt lyckat resultat hjälpt till som tränare på kommunens sommarsimskolor.

Är du nyfiken på att börja simma så är du välkommen att Börja simma med oss »

Hur började det?
Bålsta Simklubb bildades 1977 av Birger Lindahl, en gång aktiv elitidrottsman med svenska mästerskap både inom rodd och polisiär femkamp.

Ett viktigt inslag i klubben var redan från början varit att bedriva en verksamhet med inriktning på ett tävlingsblock och ett utbildningsblock. I nuläget visar det sig genom att vi har en välutvecklad Simskola, och därutöver grupper som med framgång fokuserar på tävlingssimning. Simklubben har under de år som gått fostrat många goda simmare och haft fina framgångar tävlingsmässigt. De senaste åren har vi också fått snurr på en vuxenverksamhet med Mastersgrupp, och en uppskattad Crawlkurs.

Bålsta ligger vid Mälaren mellan Enköping och Stockholm och tillhör Håbo kommun i Uppland. Samhället har vuxit från ca 5 000 invånare på 1970-talet till en bit över 20 000 idag. En stor del av kommunens invånare ägnar sin fritid år aktiviteter som främjar ungdomens utveckling. Idrotten har alltid haft en central roll i Bålsta och fr.o.m. 1977 då samhället fick sin simhall har simningen varit en av de ledande sporterna i området.

Guldsponsor
Bronssponsorer